Thursday, May 2, 2013

Kenapa Ada Sang Hitam~~~

Bismillahirrahmannirrahhim...

Kenapa ada sang hitam...?? actually aku tengah melayan perasaan dengar lagu indon lame2. ade pulak lagu ni. SO7 a.k.a SHIELA ON SEVEN. band indon yang memang popular time dulu2, time aku tengah remaja.. hehehe..

so, lagu SO7 yang aku tengah dengar ni tajuk die BERHENTI BERHARAP. macam syahdu je dengar tajuk lagu tu kan? hahaha. tak ade kene mengena dengan aku okay. aku dengar jek sebab lagu dan lirik die sedap. huhuhu

tapi dalam lagu die ade lirik yang macam ni..

kenapa ada derita bila bahagia tercipta....
kenapa ada sang hitam bila putih menyenangkan....

hahaha... dari lirik die macam mamat (aku simpulkan mamat la sebab yang nyanyi ni Duta yang berjantinakan lelaki..) ni macam dah berhenti berharap pada cinta dia. kire macam dah putus asa la, malas nak fikir dah pasal pompuan ni. cewah!! pandai pulak aku translate lirik lagu.. hahaha

tapi kalau kita tengok dari sudut agama ISLAM, kenapa tu word yang paling tak bagus untuk disebut. dia umpama tidak meyakini segala keputusan yan ALLAH dah buat untuk kita. contohnya:~~

"kenapa la dia yang mati dulu, bukan aku...??"
"kenapa aku kena paksa kawin dengan mamat ni...??"

ini adalah contoh sahaja okay. tak ada kene mengena dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal  dunia. so, bila kita cakap "kenapa" kepada mende2 yang telah berlaku, contohnya, kematian, ucapan kita tu dah macam termasuk dalam keadaan yang meragukan takdir ALLAH. 

sama juga dengan perkataa "kalau".. IF.. contoh yang paling femes yang selalu aku dengar dari penceramah la, mende ni...

"kalau la aku tahan dia semalam, tentu dia hidup lagi..."

kite sebut je "kalau" tu, ustaz cakap, automatik kite macam dah mempersoalkan rancangan ALLAH. same macam "kenapa" tadi. macam kita tak redha dengan apa yang ALLAH bagi untuk kite, tak redha dengan ape ketentuan yang dah tertulis untuk kita.

hahaha.. aku hanya menyampaikan apa yang aku rasa, juga berpandukan pada ilmu aku yang tak seberapa ni. kalau salah tolong betulkan. sebab aku yakin banyak lagi orang yang lagi pandai dari aku di luar sana. 

peace!!=)

2 comments:

  1. kalau ada word kalau, babi pun boleh terbang

    hahaha....teringat lagi ayat nih, apa tah nama staff kat markas tu, dia selalu bagi ayat mcm ni...

    ReplyDelete
  2. hahaha... mane ko kenal staff tu? yang mua macam cina2 tu kan?? hehe

    ReplyDelete