Tuesday, May 21, 2013

Jiwa~~~

pernah tak kite rase macam kadang2 jiwa resah, gelisah, risau dn sebagainya? pendek kate, term yang paling popular masa ni, jiwa kacau la... tapi kite tak tahu kenapa jiwa kite rase macam ni.. nak kate gaduh dengan pakwe?? pakwe pon takde.. nak kate tak ade duit, cukup je bulan2.. tak ade la sampai tahap kebulor tak makan.. walaupun masalah2 macam ni tak ade dalam hidup kite, tapi kite still rase macam jiwa kacau, gelisah, tak tenang, berdebar-debar... kenapa ya...??

nak aku bagi jawapan. tapi ini bukan jawapan yang 100% betul. aku fikir pada sudut mata dan fikiran aku.. siapa yang tak sependapat dan sefikiran dengan aku, tak ade masalah... =)

SATU~~~
kalau kite rase simptom2 seperti di atas, cuba kite check balik hubungan kite dengan Pencipta kite. ALLAH SWT. macam mana tahap hubungan kite dengan DIA..? tahap setiap jam sehari (means 24 kali sehari) duduk bersembang dengan DIA?? tahap setiap 3 jam sehari (means 8 kali sehari)  duduk bersembang dengan DIA?? tahap setiap hari 5 kali duduk bersembang dengan DIA?? tahap sehari 3 kali duduk bersembang dengan DIA?? atau tahap seminggu ada la beberapa kali duduk bersembang dengan DIA..?? yang mana satu tahap kite? dan setiap kali kite duduk bersembang dengan DIA, berapa lama masa yang kite luangkan?? 3 minit?? 5 minit?? 8 minit?? dan juga, sepenuh mana hati kite time kite bersembang dengan DIA..?? sepenuh hati..?? separuh hati..?? atau suku hati..?? semua ni menyumbang kepada gejala hati berdebar2, jiwa kacau dan sebagainya.. sebab ALLAH SWT berfirman... " Hanya mengingati ALLAH, jiwa2 menjadi tenang..". so, ambil la inisiatif atau ambil lah masa untuk mengingati ALLAH. in shaa ALLAH, hati akan menjadi tenang. dan perlu diingatkan, mengingati ALLAH bukan hanya ketika solat.. masa2 lain juga perlu. beristigfar lah selalu.. sebab istigfar itu menghapuskan dosa.

DUA~~~
check juga hubungan kite dengan ibu bapa kite. macam mana hubungan kite dengan mereka yang telah bersusah payah membesarkan kite dengan sempurna.. check macam mana layanan kite dengan mereka,.. adakah kite melihat mereka setiap pagi dengan penuh kasih sayang..??? adakah kite mendoakan mereka setiap kali selepas kite solat..?? adakah kite meluangkan masa dengan mereka setiap hari?? kite perlukan redha mereka untuk hidup di dunia ni, sebab ALLAH kata, "RedhaKU ada bersama redha kedua ibu bapamu"

TIGA~~~
check hubungan kite dengan adik beradik, kawan2, jiran tetangga dan saudara2 kite. macam mana tahap perhubungan kite dengan mereka..?? baik atau kurang memuaskan?? adakah kite telah menyakiti hati mereka dengan sengaja atau secara tak sengaja?? sebab Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Tidak sempurna iman kamu selagi kamu tidak menyayangi saudara2 kamu seperti kamu menyayangi diri kamu sendiri.."

EMPAT~~~
muhasabah diri.. sebelum tido malam2, fikir, ape mende yang kite dah buat hari ni.. ape mende yang kite buat.. ape mende yang kite sepatutnya buat.. ape mende yang tak sepatutnya kite buat.. ambil masa.. bukan luak pun kalau nak fikir 5 minit.. bukan untuk orang lain, untuk diri sendiri jugak.. yang untung, diri sendiri..

bagi aku, empat mende ni penting dalam hidup aku.. hidup korang, aku tak tau la... berusaha untuk jadi lebih baik bukan satu kesalahan.. yang penting, hidup kite ni sentiasa dalam rahmat ALLAH.. sebab GOAL kite yang paling penting bukan di dunia ni, tapi di Akhirat sana..

peace!!=)

2 comments:

  1. aku sasau sebab rindu kat kawan2 yang sebilik masa dalam wad gile tuh...sape lagi kalau bukan kau...woahahahaha

    ReplyDelete
  2. hahaha.. wad gile tu..?? ko la chief die.. aku sasau gak.. bile tah nak dapat jumpe ko dengan alia... huhuhu

    ReplyDelete