Sunday, November 14, 2010

air terjun sayap... yang TERBAIK!!!

gile... semua yang berlaku semalam adalah gile!! haha... pengalaman yang paling menarik dan yang paling beharga sepanjang hidop aku kat sabah.. hehe

alkisahnya, semalam aku bersama2 ahli rombongan yang lain memulakan perjalan ke air terjun sayap di KG SAYAP, KOTA BELUD... kitaorg pegi satu van, 15 orang.. haha!! semangat ni nak pegi mandi air terjun tanpa selidik dulu air terjun tu dimana dan macammna.. tapi berbekal semangat yang jitu, redah je.. hoho..

ahli2 rombongan = ada, que, fiza, umah, ain, awang, din, apis, okk, ummul,min, ana, ija, irna, mahir...

tapi realiti sangat memeritkan.. kami tersesat jauh sampai 30km.. huhu.. tapi sib baik ade abang yang baik hati bagitau jalan yang betul.. hehe!!

jalan punye jalan, tak sampai2 lagi.. yang aku nampak, batu je sepanjang perjalanan.. oh ye, sekali dengan pokok nenas.. durg punye sumber ekonomi kot.. huhu...

lagi 1o minit kol 11 ni... bile nak sampai...??(monolog dalaman aku..)

tetiba........

GRRR....PREETTTTTTTT.....

bunyi ap tu..?? bukan bunyi kentut ek.. 2 bunyi tayar van berpusing dalam lumpur.. haha!! akhirnya tayar van yang aku bawak tersekat dalam lumpur.. takdapat da
nak gohead gostan lagi.. selamat la van itu menyelitkan tayar beliau di sit u... huhu!!


pasukan penyelamat telah dibentuk.. maka, mereka pon pergi la ke air terjun yang sejauh hanya 1km lagi.. tinggal aku dengan Que je jage van.. kang hilang,
mati aku nak membayornye.. huhu

pergi je mereka, aku pon check la keadaan tayar tu.. memang tak dapat nak wat ap2 da.. kene tunggu batuan.. tunggu punya tunggu, yang datang balik just DIN + PAKCIK je.. bulat mate aku jap...

pakcik tu pon tengok2 la.. then die p cari kete pick up lain tapi kete tu da balik lak.. die pon buat plan, akhirnya berjaya mengeluarkan tayar tu dari selut.. aku pon parking la kat tempat selamat dan mula memunggah barang nak bawak nek atas..

10 beg + sekotak barang makanan = aku + Que angkat

haha!! hebat tak kami!!

jalan punya jalan, tak abis2 lagi aku tengok batu.. bosan kot asik tengok batu je... akhirnya dengan segala dugaan dan cabaran, sampai gak aku kat air terjun tu... yes!!

makan makan makan..... then tetiba terdengar lak.. nak p air terjun kene hiking 30 minit lagi... mula2 malas.. tapi alang2 menyeluk pekasam, biar sampai dalam perut.. hehe!!

dah 30 minit.....

akhirnya...SAMPAI!! haha... aku berjaya.. mereka berjaya... KAMI BERJAYA!!!



dan kadangkala rupa memang seindah khabar.. air terjun ni memang cantik.. dan sangat berbaloi2 dengan segala cabaran untuk sampai kat sini...=)



mandi2... dengan air yang sejuk, lagi sejuk dari mahua... lompat2 cam budak kecik(aku dengan apis) haha!!...


jam 4.30, bertolak turun.. sampai je kat van, bersihkan tayar dan balik..!! kul 6.30 da sampai kat kota belud... solat, then makan kat atuk putih KFC...

kul 8 gerak, 8.40 sampai di menggatal... makan puding kepalakelapa yang femes tu...

selesai makan2, anta ahli balik umah masing2.. akhirnya jam 11, selamat aku dan Que sampai di rumah... alhamdulillah...

*****************************************
pengalaman paling beharga buat aku.. terima kasih semua...

peace!!=)

2 comments: